אבחונים

אבחון פסיכודידקטי 1

אבחון פסיכודידקטי

מהו אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון משולב -דידקטי ופסיכולוגי, הכולל הערכה מעמיקה של תפקודי הלמידה, לצד הערכת מנת משכל והערכה כללית של התחום הרגשי.

מטרת האבחון הנה לתת אבחנה לגבי השפעת גורמים רגשיים, קוגניטיביים, וסביבתיים על הלמידה, ומתן המלצות לתכנית התערבות כוללת

אבחון פסיכודידקטי מורכב משני חלקים:

  1. החלק הפסיכולוגי אשר בודק את מנת המשכל של הנבחן וכן את התפקוד הרגשי שלו
  2. החלק הדידקטי אשר בוחן את ערוצי הלמידה השונים של הנבחן לרבות שטף שפתי, זיכרון, פונולוגיה, יסודות קריאה וחשבון ועוד.

    כאשר מגלה המבדק כי רמת המשכל של הילד גבוהה אך ישנם קשיים שונים בערוצי הלמידה, ניתן לומר שהפוטנציאל הלימודי של הנבחן איננו ממוצה בצורה הטובה ביותר ויתכן שזה בשל לקות למידה כלשהי אותה יש לאבחן. כמו כן, ניתן לראות יכולות לימודיות נמוכות יותר בשל קשיים רגשיים.  במהלך האבחון ישתמש הפסיכולוג המאבחן בשאלונים ומבחנים פסיכולוגיים אשר כל אחד מהם רלוונטי לצורך הערכת מיומנות בתחום אחר.

    בדרך כלל ילדים יגיעו לאבחון פסיכודידקטי לאחר שהצוות החינוכי במסגרת שבה הם לומדים הבחין שלילד יש קשיי למידה אשר בגינם הילד פותח פער משמעותי בתחומי הלימודים השונים כגון: לימודי שפה, לימודי מתמטיקה ועוד. לקות למידה מאובחנת כאשר נמצא כי רמת האינטליגנציה של הילד תקינה אך התפקודים הלימודיים שלו אינם תקינים כלומר: הילד לא מצליח לממש את הפוטנציאל הלימודי שלו בשל סיבות שונות.

    במידה והילד אובחן עם לקות למידה כלשהי, המאבחן חייב להתייחס לסוג הלקות וחומרת הלקות וזאת בכדי לקבוע התאמות לדרכי הלמידה של הילד. חשוב לדעת שככל שהלקות תהיה חמורה יותר כך יהיו המלצות להתאמות משמעותיות יותר.

    חשוב מאוד לציין שבמקרה של אבחון לקות כלשהי, על מנת לקבל את ההטבות או ההקלות אשר הילד זכאי לה, יש צורך לקבל את אישור הועדה הפדגוגית של בית הספר וכן את אישור הוועדה המקצועית של משרד החינוך לקראת בחינות הבגרות.

כיצד מתבצע אבחון?

האבחון נערך מול פסיכולוג מוכר מטעם משרד החינוך, בדרך כלל מדובר בפסיכולוג חינוכי.

האבחון מתקיים במסגרת של מפגש אחד ועד שלושה מפגשים, לרוב תלוי במידת הריכוז ושיתוף הפעולה של הנבדק, ובהיקף האבחון הנדרש.

ישנם מקומות, שהחלק הפסיכולוגי והחלק הדידקטי נבדקים ע"י שני מאבחנים שונים; פסיכולוג ומאבחן דידקטי שעבר הסמכה.

האבחון כולל סוללה של מבחנים, אשר בודקים את תפקודו הלימודי, היכולות הקוגניטיביות (ריכוז, קשב זיכרון, תפיסה) ואת התפקודים הרגשיים של הילד הנבדק. בנוסף, מתקיים ראיון עם ההורים ועם הילד בנפרד.

בכדי לקבל תמונה רחבה, חשוב שההורים יגיעו לאבחון לאחר שמולאו השאלונים על תפקודו של הנבדק במסגרת בבית הספר, ע"י  מחנכת ויועצת בית הספר.

אילו הקלות מאפשר אבחון פסיכודידקטי לילד?

במידה והאבחון פסיכודידקטי מצא כי הילד סובל מלקות למידה כלשהי, ההמלצות להקלות על הילד יכולות להיות: הארכת זמני המבחנים שלו, הכתבת המבחן על ידי הילד לבוחן ניטרלי, בחינה בעל פה אשר תאפשר לילד להקריא את התשובות באופן ישיר לבוחן, מבחנים מותאמים במידה והילד לוקה בדיסלקציה, שימוש במלונית במבחן באנגלית או במחשבון במבחנים בחשבון, שימוש בדף נוסחאות מורכב במתמטיקה ועוד.

מעבר להקלות אשר התלמיד יקבל על מנת להתמודד עם מצבו בצורה טובה יותר ולממש את הפוטנציאל הלימודי שלו, ההמלצות של המאבחן יכללו גם הדרכה לבית הספר שתסייע לאנשי החינוך להתמודד עם הקשיים של הילד בצורה הטובה יותר. לא פעם, הילד יהיה זכאי להוראה מתקנת במסגרת לימודיו בבית הספר היסודי לאחר אבחון פסיכודידקטי.

מתי לפנות לאבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי הנו אבחון מקיף ביותר ובעלות גבוהה, לכן לא תמיד מומלץ להפנות לאבחון מסוג זה. במידה ומטרת האבחון הנה לבדוק לקויות למידה אצל ילדך, כשאין ברקע קשיים רגשיים משמעותיים, ניתן בהחלט לערוך אבחון דידקטי בלבד.

במקרים בהם הקושי הוא רגשי ונראה שהקשיים בתפקודיים הלימודיים הן תוצר של אותו קושי ולא חלק מהגורמים, מומלץ לבצע אבחון והערכה פסיכולוגיים, (אבחון פסיכו דיאגנוסטי). אבחון המתבצע לרוב ע"י פסיכולוג קליני.

האבחון הפסיכו-דידקטי מומלץ במצבים שבהם נראה, כי ילדכם זקוק לסיוע נוסף במסגרת בית-הספר, ובהמלצת בית-הספר. האבחון הפסיכו-דידקטי מהווה אישור לוועדת שילוב להעניק לילדכם סל שילוב של סיוע לימודי נוסף, כגון סייעת או לימוד בכיתה קטנה.

אבחון פסיכודידקטי בהכח לשנות

המאבחנים של הכח לשנות הנם פסיכולוגים חינוכיים מומחים, בעלי ניסיון רב בעבודה במסגרות השונות של משרד החינוך. לאחר קבלת האבחון, המאבחנת תיפגש אתכם ותציע לכם את הפתרונות הטובים ביותר, אם בתוך מסגרת המכון ואם מחוצה לה.

בנוסף למאבחנים, גם לצוות יש ניסיון בעבודה בתוך מסגרות משרד החינוך ובבתי הספר. במידת הצורך צוות המכון מקיים קשר רציף עם הגורמים הרלוונטיים בבית הספר. אנו נסייע ונשתף פעולה, עם בית הספר וזאת בכדי לעזור לילדך להשתלב, ולהתקדם במסגרת הלימודית.

לינקים נוספים : טיפול רגשי