רקע פסיכולוגי של דימוי עצמי

לפני שמתחילים לדון בנושאים הבולטים ובעלי ההשפעה הגדולה על חיינו של דימוי עצמי, מין הראוי לנסות תחילה להבין מהו הדימוי הזה הלכה למעשה. הפסיכואנליטיקאי היינץ קוהוט שפיתח את גישת ה"פסיכולוגיית העצמי" תיאר את הדימוי העצמי כחוויה כוללנית שהאדם חווה ביחס לעצמו.

כך, כל מה שאנו חושבים על עצמנו, רואים בעצמנו, מרגישים כאשר אנו אומרים "אני", כל זה נכנס תחת ההגדרה הרחבה של "דימוי עצמי". מכאן, שזו יכולה להיות ראייה חיובית או שלילית, הבנה והכלה או דחייה והתכחשות, ואף האדרה מופרזת. כל תפיסה שאינה מאפשרת התנהלות נעימה עם עצמנו והזולת, השגת המטרות החשובות בראייה החברתית וגם האישית שלנו – יכולה להגיע לפתרונה הנעים באמצעות הטכניקות העדכניות ביותר של הטיפול המודרני.

הרכיבים הבסיסיים של דימוי עצמי

כך, דימוי עצמי כולל את התפיסה העצמית של אדם לגבי מגוון רחב של תחומים בחייו, כולל תפיסת החזות שלו, כישוריו המקצועיים, עד כמה הוא ראוי לאהבה ומסוגל להעניק אותה לאחרים ועוד. וכל הרכיבים האלה הופכים לחשובים בחיינו בשלבים מוקדמים יותר ממה שנדמה לנו. ילדים רכים כבר מתחילים לתהות האם הם ראויים לאהבת הוריהם, עד כמה הם מצליחים בבית הספר, עד כמה הם אהובים ועוד. התפיסות האלה של דימוי עצמי ממשיכות ללכת עם האדם ככל שהוא הולך ומתגבר.

התפיסה העצמית יכולה להיות מבוססת באותה המידה על מה שאנחנו קולטים מהסביבה, ומה שאנחנו חושבים בעצמנו. במרוצת השנים הרכיבים האלה מתהדקים יחס בקשר חזק שלעתים דורש הליך ארוך על מנת לפרום אותו לטובת תחושתו הטובה של המטופל. דימוי עצמי זה נושא רלוונטי לכל אחד ואחת, כך שהנכונות והצורך לפתור זאת אקטואלית לכולנו.

תופעות נפוצות בהקשר של הדימוי העצמי

אנשים המגיעים לקבלת סיוע במסגרת הכח לשנות מדווחים על תופעות שונות בחייהם בהקשר של דימוי עצמי. יש כאלה שלא מקבלים את הגוף שלהם ופונים לדיאטות והליכים המשנים את מראם החיצוני מבלי לתהות על המקור הפסיכולוגי של נושאים אלה.

לעתים טיפול רגשי מחליף את הצורך בשינוי חיצוני , אחרי שמבינים שהסיבה לתפיסה שלילית של המראה החיצוני נובע מדימוי עצמי וכל הערה של אדם שנאמרה בהיסח דעת וללא כל כוונה רעה עלולה לגרום לאותו אדם לחשוב על שינוי חיצוני כגון דיאטה או ניתוח פלסטי. דימוי עצמי  מושפע  ממה שאנחנו סופגים מבחוץ לאורך השנים ובעיקר בשנים המוקדמות לחיינו,  אותם קולות ששמענו בילדותנו הופכים לקולות המופנמים בתוכנו, ומתקיימים כביקורת פנימית, וממשיך להיות מוזן ממה שאנחנו משדרים כלפי עצמנו מבפנים.

השיטות השונות הרלוונטיות לנושא זה

העולם הטיפולי המודרני מציע מגוון רחב של גישות לסיוע בכל נושא. כך , גם במסגרת התמודדות עם נושאים שונים הקשורים לדימוי עצמי, כל אדם יכול למצוא את הדרך הנכונה עבורו. לעתים, התרת קשר שלילי אחד בחיינו מביא לביטול של שאר הבעיות שליוו את האדם לאורך שנים ארוכות.

ניתן להשיג זאת באמצעות טיפול אינטגרטיבי ממוקד, טיפול קבוצתי עם אנשים המתמודדים עם בעיה דומה או בשיטות cbt למבוגרים שונות. מה שחשוב לכל אדם השואף לשפר את תחושת העצמי שלו, הוא למצוא הבנה והכלה – מבפנים ומבחוץ. כאשר מדובר בצעירים או בני נוער, זה עשוי לחולל שינוי משמעותי.

ההתמודדות עם נושאי דימוי עצמי בשלבים שונים בחיים

אחד הדברים שחשוב להבהיר בהקשר של דימוי עצמי, הוא שהוא נשאר חשוב וחלק מהותי מהחיים שלנו ללא הרף. גם אדם בגיל הזהב חושב על עצמו. למעשה, האדם שהכי חשוב לנו שיאהב ויעריך אותנו – זה אנחנו עצמנו! לא בכדי אומרים שאי אפשר לאהוב מישהו אחר לפני שלמדנו לאהוב את עצמנו. ובמידה רבה זה קשור גם לאופן שבו אנו תופסים את עצמנו, לכן טיפולים במבוגרים במטרה לתת מזור לנושאים מזיקים של דימוי עצמי זה חלק מהותי מהפעילות של הכח לשנות.

לקבלת מידע מקיף יותר, קביעת פגישת ייעוץ כדי לעשות צעד אחד לעבר קבלה עצמית ודימוי עצמי נוח – צרו עימנו קשר.