“למקום הזה אני כבר לא חוזר…”

שנת הלימודים בפתח-כשאים חברתים תקופה של התרגשות וציפיה, לפגוש שוב בכיתה את החברים הישנים וליצור חברויות חדשות, לתהות איך תתייחס אלי המורה החדשה, לתכנן עם מי אסתובב בהפסקות, ואולי אולי אפילו סוף סוף אמצא אהבה ראשונה. לעומת זאת, עבור הורים ותלמידים רבים התחושות הממלאות אותם  אינן תחושות של התרגשות וצפייה, אלא תחושות של חששות וחרדה: “שוב פעם להיתקל בזאת שתמיד צוחקת עלי,  והתלמיד הזה שכל הזמן מאיים” ,”איך אשב בכיתה עם המורה שלא מוכנה להקשיב ותמיד מחפשת אותי?”…
כיצד ניתן לעזור לאותו תלמיד או תלמידה לא לחזור ל“מקום הזה”?. ראשית, עלינו להבין ש”המקום הזה” הוא לאו דווקא בית הספר, אלא זהו אותו מעגל של כישלון חברתי ולימודי, שבו הם מרגישים לכודים. הקושי בהתמודדות עם הבעיות והחזרה ללימודים הוא כה עז ומאיים, וזאת מכיוון שבית הספר מהווה עבורם מקום שבו הם נאלצים לחוות יום אחר יום ובאופן מועצם  את אותה תחושה של בדידות וכישלון.

טיפול קבוצתי למתבגרים

אחת הדרכים האפקטיביות והמוכחות ליצור שינוי משמעותי, ולמעבר ממעגלים של כישלון למעגלים של הצלחה, הנה  הטיfour-teens-in-school-hallפול הקבוצתי.
טיפול קבוצתי, המשלב קשר רציף עם צוות בית הספר והצוות התומך, יכול לסייע למתבגר למצוא מחדש את מקומו ולהשתלב הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי. הקבוצה מהווה סביבה חברתית, המעוררת תחושת שייכות, דרכה ניתן לתרגל כלים חברתיים ותקשורתיים בזמן אמת. תוך כדיי הטיפול, המתבגר בוחן את התנהלותו ואת התנהלות הסביבה, בסיטואציות חברתיות מגוונות.  חשוב מאוד לשלב את ההורים בתהליך הטיפולי בעזרת מפגשים והדרכות, ובכך לאפשר לכל מערך התמיכה של המתבגר לעבוד בתיאום מלא.

הכח לשנות- טיפול רגשי באווירה אחרת

צוות המטפלים שלנו מורכב מאנשי מקצוע המשולבים במערכת החינוך בתפקידים טיפוליים שונים (יועצות חינוכיות ומדריכות, מטפלים, מנתחי התנהגות, מנחי קבוצות), המכירים היטב את המערכת ומודעים לחשיבות הקשר בין גורמים מטפלים חיצוניים ובין מערך התמיכה הבית ספרי. היכרות מעמיקה זו, מאפשרת לנו להבין את הקשיים הספציפיים של המתבגרים בתוך בית הספר ומתוך כך לסייע למתבגר להשתלב חזרה בתוך המסגרת ומחוצה לה. בנוסף, אנו בכח לשנות,  משלבים כלים חווייתיים ייחודים (גלישת גלים, אומנויות לחימה אימונים פונקציונליים ועוד),הניתנים ע”י מאמנים מקצועיים ומנוסים. כלים אלו תורמים רבות לתחושת הלכידות, העצמה, ההצלחה וההנאה בקרב חברי הקבוצה.
מטרתנו היא לתת למתבגר את הכלים המעשיים לחוות הצלחות הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי ובכך להחזיר לו את תחושת המסוגלות והאמונה בעצמו וביכולותיו. הקשר הרציף שלנו עם ביה”ס מאפשר לנו להיות עם היד על הדופק ולתת מענה מהיר לאתגרים יומיומיים אשר עולים בבית הספר ומחוץ לו.

מאת, מיטל בנסימון ברוורמן