טיפול בחרדות ופחדים

טיפול בחרדה ובפחדים 1

טיפול בחרדה ופחדים אצל מבוגרים וילדים

טיפול בחרדה ופחדים הנובעים מ- לחצים נפשיים במצבים שונים מובילים לחרדות אצל אנשים בכל רבדי האוכלוסייה. במקרים רבים מדובר בלחץ נפשי אשר מקבל ביטוי בתסמינים כמו שינוי ברמת לחץ הדם, דופק מואץ, דפיקות לב מהירות, חולשה, סחרחורות, כאב בחזה, הזעה, עלייה של חום הגוף ועוד.

הפרעת החרדה  לרוב תבוא לידי ביטוי בפן הקוגניטיבי בנוסף לזה הגופני. הפרשנות לסימפטומים הגופנים תהיה קיצונית וקטסטרופלית "אני חווה התקף לב" "הכאבים מעידים על מחלה קשה" וכו'. לעיתים המחשבות השליליות הן אשר מחוללות את הסימפטומים הגופניים. מחשבות כגון "אני משתגעת" גורמים פעמים רבות לעליה בדופק, חולשה ותחושה של דריאליזציה (חוסר התמצאות) אשר מלבים את המחשבות השליליות.

כאשר הסטרס והחרדה נמשכים לאורך זמן ובתדירות גבוהה, ומשפעים על איכות החיים של האדם החרדה תוגדר כהפרעת חרדה ודרוש טיפול בחרדה.

סוגי הפרעות חרדה

ישנן מספר סוגים של הפרעות חרדה : הפרעת חרדה כללית (GAD), אשר מאופיינת בחשיבה שלילית באופן כללי ודאגות מהעתיד. תפיסה של העולם כמקום רווי סכנות, וערך עצמי נמוך המביאה לתחושת מסוגלות נמוכה בהתמודדות עם אותן סכנות ולדיכאון. הפרעת פאניקה- מאופיינת בהתקפי חרדה הנמשכים כ15 דקות ומלווים במחשבות קטסטרופליות (אני הולך למות, אני משתגע). הפרעת חרדה ספציפית(פוביה) מאופיינת בחרדה מסיטואציות או גורמים ספציפים (גבהים, מעליות, כלבים, ג'וקים) כשהחרדה הספציפית השכיחה ביותר היה החרדה החברתית.

הפרעת חרדה נוספת הינה הפרעה טורדנית כפייתית OCD המלווה במחשבות טורדניות ובטקסים כדי להפחית את החרדה שמעוררות אותן מחשבות.(מחשבה על ליכלוך המלווה בשטיפות ידיים מרובות, מחשבה כי משהו רע יקרה אם לא אתנהג בצורה מסויימת וכו'). לרוב הפרעת חרדה אינה חולפת מעצמה ומצריכה התערבות טיפולית.

טיפול בחרדות וטיפול בחרדה כרונית

אופן הטיפול בחרדה

טיפול בחרדה אשר הוכיח את עצמו בשנים האחרונות כאחד הטיפולים המוצלחים ביותר הוא CBT . מדובר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, אשר מוביל ברוב המקרים לתוצאות אפקטיביות.

אחד העקרונות בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא למקד את המטופל להתרחשויות אשר קורות בהווה ולא להתמקד בחשיבה שלילית על העבר (מה שמאפיין חשיבה דיכאונית) או לחלופין לא להתמקד בחשיבה שלילית על העתיד (מה שמאפיין חשיבה חרדתית), מתוך הבנה שחשיבה על העתיד ועל העבר היא חשיבה לא רציונלית ומלווה בפרשנויות והטיות שליליות אשר משפיעות על האופן שבו אנו תופסים את העבר והעתיד, ומשפיעים על רגשותנו, ומצבנו הנפשי.

מאפיין נוסף של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא שטיפול זה הינו טיפול אקטיבי ובו המטפל יחד עם המטופל בודקים יחד את דפוסי החשיבה וההתנהגות של המטופל ומסגלים דפוסים חדשים ואדפטיביים העוזרים למטופל להשיג את מטרות הטיפול אשר עשויים להיות כלליים כגון טיפול בחרדה או דיכאון או יותר ממוקדים כגון, דיבור מול קהל, שליטה על כעסים ועוד. דבר אשר מוביל לעבודה אפקטיבית.

בטיפול בחרדה המטפל מעניק למטופל חיזוקים חיוביים לאורך כל הדרך, כדי להקטין את עוצמתם ותכיפותם של התקפי החרדה. המטפל בונה עם המטופל מערכת יחסים אשר מתחזקת עם הזמן תוך ניהול דיאלוגים פתוחים אישיים ועמוקים. חשוב להבין לעומק מהם הגורמים אשר בעקבותיהם המטופל חווה את הלחץ הנפשי ואת אופן ההתנהגות במצבים האקוטיים הללו.

המטרה היא ליצור השפעה חיובית של הטיפול אשר קורה באופן מדורג במפגשים הללו וזאת כדי להגיע לתוצאות הנחוצות.

שיטות טיפול בחרדות ופחדים

שאלה שעולה ביחס לטיפול בחרדות נשאל תמיד אם נדרש טיפול תרופתי כן או לא. התפיסה שלנו ב"הכח לשנות" , בנושא הזה הוא "המינימום ההכרחי". במקרים מסויימים הטיפול הנפשי אם מדובר בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי,בטיפול דינמי-ממוקד, טיפול באמנות, פסיכודרמה או כל טיפול אחר, חשוב שיהיה מלווה בטיפול תרופתי.

ניתן להשוות את זה ללימוד שחייה בים, אם הים סוער מדי לא ניתן ללמד, הטיפול התרופתי במקרים האלו נועד להרגיע את הים ובכך ניתן ללמד את המטופל לשחות כך שיהיה מסוגל לשחות גם בהמשך בים סוער, ללא הטיפול התרופתי. אנו "בכח לשנות" יודעים שטיפול בחרדה , בכדי שיהיה אפקטיבי וימשך לאורך זמן מצריך גם שינויי באורח החיים, מסגנון חיים המשלב פעילות גופנית ותזונה נכונה.

אחת השיטות האפקטיביות לטיפול בחרדות ספציפיות ובעיקר בחרדה חברתית היא השתתפות בטיפול קבוצתי אשר יוצר מפגש גם עם מטופלים אחרים אשר חווים חוויות דומות או זהות, מה שמגביר את תחושת השייכות והנרמול ומפחית את תחושת הבושה המלווה מטופלים אלו בחיי היומיום, מתוך מחשבה שהם שונים,או לא נורמליים. המנחה המקצועי מנתב את השיחות על עיקרון הטיפול הקוגניטיבי, התנהגותי ודיאלקטי כדי ליצור פתיחות מול כל אחד מהמשתתפים הנוספים, לאור המכנה המשותף ביניהם והתחושה שהם במקום בטוח.

אז כיצד להתמודד עם הפרעת חרדה?

תחושת חרדה הינה תחושה נורמלית , ולרוב חולפת מעצמה. במקרים רבים התחושה הזו מלווה את האדם לאורך זמן כצל מעיק, ומשפיע על איכות חייו שלו ושל סביבתו, מגבילה את החופש ואת יכולתו לחיות חיים מלאים.

במקרים כאלו אנו ממליצים לפנות לאיש מקצוע בכדי לאבחן, ולטפל בהפרעת החרדה.
לסיכום, חשוב לזכור כי המאפיין העיקרי של הפרעת החרדה היא הצורך בשליטה , אשר לעיתים הנו רק אשליה ולא אפשרי באמת.

לכן חשוב ללמוד שבמקרים שאנו זקוקים לשליטה על אירועים חיצוניים חשוב לזכור שהשליטה שלנו היא על האופן שבו אנו מתייחסים לאירועים ולא על האירועים עצמם. במהלך הטיפול בחרדות ופחדים, לומד המטופל להשתמש בטכניקות שונות אשר מקלות עליו בשלבים שונים של החרדה, טכניקות של הרפיה מדיטציה, מיינדפולנס, דמיון מודרך, ועוד.