טיפול לילדים ומתבגרים

קלינאית תקשורת - אבחון וטיפול בשפה ודיבור 1

קלינאית תקשורת – אבחון וטיפול בשפה ודיבור

מהו טיפול התפתחותי בשפה ודיבור - קלינאות תקשורת

"הוא מבין הכל אבל לא מצליח לדבר", "לא מבינים אותו", "הוא לא מצליח להגות את כל האותיות והמילים", "הוא לא מצליח להשתלב חברתית", "הוא כמעט לא משחק ונראה לי שצריך לעזור לו", "אוצר המילים שלו מצומצם"- אלו הם מקצת החוויות המגיעות אלינו מידי יום.

אז מהו טיפול של קלינאית תקשורת בעצם?

ילד אשר מראה קשיים התפתחותיים כלשהם לרוב יראה קשיים גם בהתפתחות השפה והדיבור אך לא בהכרח. לעיתים ייראו קשיים אשר יתמקדו בשפה ודיבור בלבד.

הקושי בשפה והדיבור בראשית חייו של הילד ישליך לרוב על כלל תפקודיו- יכולות תקשורתיות, יכולות חברתיות, יכולות קוגניטיביות ויכולות רגשיות. זו הסיבה שהקושי מורגש בקלות על ידי סביבו- ההורים, המסגרת החינוכית, המשפחה המורחבת ביקור שגרתי בטיפת חלב, כבר משנת החיים הראשונה לחייו של הפעוט.

או לחלופין אבחון פסיכודידקטי בגילאים מאוחרים יותר עשוי להצביע על צורך בפניה ל- קלינאי תקשורת.

טיפול אצל קלינאית תקשורת ב"הכח לשנות"

 
 בשלב הראשון – נדרש לבצע אבחון בשפה ודיבור על מנת לקבוע מהן יכולותיו וחוזקותיו של הילד ביחס לקשייו בהשוואה לבני גילה. באבחון נבדקות יכולות רבות כמו- יכולות התקשורת, יכולות המשחק, יכולות הבנת השפה, יכולות הבעת השפה, יכולות הדיבור, ובכללן- שטף הדיבור, קול והיגוי.

בשלב השני – נקבעת תכנית טיפולית על ידי קלינאית תקשורת בכירה. התוכנית כוללת מטרות ברורות וישימות  בנוסף לפרוגנוזה ברורה תוך ציון משך הטיפול וההטבה המצופה בתומו.

בשלב השלישי –  לכל אורך הטיפול, נבחנת התכנית הטיפולית שנבחרה לילד ונמדדת האם היא עומדת במטרו בצורה המיטבית.

בשלב הרביעי – בתום הטיפול סדרת הטיפול, מסוכם התהליך הטיפולי ונבדק האם המטרות שהוצבו, אכן הושגו. ומתבצעת חשיבה עם המשפח האם יש צורך בהמשך טיפול לסדרה נוספת.

שיתוף ההורים בתהליך הטיפולי:

אנו מאמינים כי למשפחה הקשר הקרוב ביותר עם הילד ולכן רואים בה את השותף המלא בטיפול במכון. כלל ההחלטות האבחוניות והטיפוליות מתקבלות בשיתוף מלא של ההורים עם צוות המכון וקלינאית התקשורת המטפלת.

גילאי הטיפול

גילאי 1-3 שנים- בגילאים מוקדמים אלה הטיפול מתמקד ביכולות הטרום שפתיות כמו פיתוח התקשורת, המשחק והבנת השפה לצד ראשית ההתפתחות של הבעת השפה.

גילאי 4-6 שנים – בגילאים אלה, ליבת ההתפתחות השפתית, הטיפול מתמקד בגיל הקריטי לרכישת השפה ולהתפתחותה- הבנת והבעת השפה ויכולות ההיגוי.

גילאי 7-15 שנים – בגילאים המאוחרים, שנות ביה"ס, הטיפול מתמקד ביכולות הגבוהות של השפה הכתובה- יכולות הקריאה והבנת הנקרא, יכולות הכתיבה וההבעה בכתב

מסלולי הטיפול

  • תכנית טיפול פרטנית במכון- מתקיימת במסגרת המכון, בחדרים יעודיים לטיפול שפה ודיבור המאובזרים בחומרי טיפול מקצועיים ובטיפול קלינאית תקשורת התפתחותית. התדירות הינה פעם עד פעמיים בשבוע למשך כ 4 חודשים. ניתן לשקול בתום סדרת הטיפול הראשונה, סדרת טיפול נוספת בהתאם לצורך הטיפולי.
  • תכנית טיפול ביתית- מתקיימת בבית המטופל, בסביבתו הטבעית תוך שימוש במשחקים הקיימים בביו ובשילוב חומרי טיפול אשר קלינאית התקשורת מביאה עימה לבית המטופל. התדירות לרוב פעם בשבוע למשך כ 4 חודשים. תכנית זו מתאימה לילדים אשר מראים קשיים בשיתוף פעולה, או קשיי ניידות של המטופל או של המשפחה. לעיתים ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי יעדיפו טיפול במתכונת זו.
  • תכנית טיפול קבוצתית- מתקיימת פעם בשבוע במסגרת המכון, בחדר יעודי לטיפול הקבוצתי הכולל חלל גדול וכלי טיפול המתאימים לקבוצה. לרוב הטיפול הקבוצתי נמשך כ 15 מפגשים שבועיים. טיפול זה מתאים לילדים המראים קשיים תקשורתיים או חברתיים וכן לילדים המראים קשיים רגשיים. הקבוצה הטיפולית מועברת או על ידי זוג קלינאיות תקשורת או על ידי קלינאית תקשורת ומטפלת רגשית, בהתאם לצורך המקצועי.

"הכח לשנות" בראיה מערכתית: קלינאיות התקשורת כחלק מצוות רב- מערכתי

הצוות מורכב מקלינאיות תקשורת התפתחותיות בעלות ידע נרחב אשר עובדות במקביל במרכזים רפואיים וחינוכיים מובילים.

בנוסף, כל קלינאית מודרכת על ידי קלינאית תקשורת מובילה בעלת הסמכה להדרכה קלינית במערכת הבריאות. בנוסף למענה של קלינאות התקשורת אנו מציעים מענים נוספים במסגרת המכון, כגון: ריפוי בעיסוק, ניתוח התנהגות,  טיפול רגשי, טיפול פסיכולוגי, אבחון פסיכו דיאגנוסטי,אבחון פסיכודידקטי,  ואבחון וטיפול פסיכיאטרי.

במכון מתקיימות גם ישיבות צוות רב מקצועיות סדירות אשר מאפשרות לשתף אנשי מקצועי נוספים (רופאים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים רגשיים, מנתחי התנהגות וכד') בקשיים ובצרכים העולים בטיפול על מנת לקבל חוות דעת נוספת.