טיפולים לילדים ומתבגרים
טיפול דיאדי
מהו טיפול דיאדי
טיפול דיאדי או טיפול הורה- ילד, הוא טיפול המותאם לילדים בגיל הינקות, פעוטות וילדים בשלב הילדות המוקדמת (לרוב עד גילאי 5). טיפול זה מתמקד ביחסי ההורה-ילד ומאפשר הבנה עמוקה יותר על של יחסים אלו, ושל דפוסי ההיקשרות ביניהם.
הטיפול הוא עם ההורה והילד יחד או לחוד, לפי הנחיית המטפל. מספר יתרונות לנוכחות ההורה בזמן הטיפול. המטפל יכול במהלך הצפייה להבין יותר את יחסי ההורה-ילד. המטפל יכול לבצע התערבויות והדרכה ב"כאן ועכשיו".בנוסף, המטפל יכול לשקף להורה את תגובותיו ולהדריך אותו כיצד להגיב בצורה יותר מותאמת.
טיפול דיאדי מבוסס על ההנחה שליחסיי ההורה-ילד תפקיד חשוב בהתפתחות הנפשית והרגשית של הילד, וכי . חלק ניכר מהקשיים בתפקוד של הילד מקורם באינטראקציה שלילית בין ההורה לילד. ההורה לומד שלכל ילד יש את הצרכים והקצבים שלו, ומה שעבד עם ילד אחד לאו דווקא יעבוד עם האחר.
הצרכים של הילד קשורים לרוב למטען עמו הגיע לעולם. יש ילדים החווים את העולם בעוצמות חזקות יותר (ויסות חושי), וזקוקים ליותר תשומת לב ולמגע מאוד מסוים, בעוד ילדים אחרים זקוקים ליותר מרחב. ישנם ילדים הזקוקים לגבולות נוקשים יותר, ואילו אחרים זקוקים יותר לעידוד והנעה לפעולה. ניתן לראות את הטיפול הדיאדי כמרחב שבו לומד ההורה להתאים את קצב צעדי הריקוד שלו לקצב צעדיו של ילדו.
טיפול דיאדי למי זה מומלץ
- קשיים התנהגותיים– טיפול דיאדי עוזר מאוד בהתמודדות עם קשיים התנהגותיים של הילד . קשיים כגון התפרצויות זעם, אלימות, קשיי שינה, הימנעות והסתגרות.
- עיכובים התפתחותיים– הטיפול הדיאדי מסייע בעזרת טיפול רגשי לפעוטות ולילדים המתמודדים עם קשיים מוטוריים, או מגבלות נוירולוגיות. ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי (ASD), ולילדים עם קשיים בוויסות החושי (SPD).
- קשיים במערכת היחסים עם הילד- טיפול דיאדי עוזר ליצור חוויות חיוביות ומעצימות בתוך הקשר הורה-ילד, חוויות התורמות לצמיחתו והתפתחותו של הילד ולא פחות חשוב ,מחזק את תחושת המסוגלות הן אצל ההורה והן אצל הילד.
כיצד מתבצע טיפול דיאדי?
כאמור, טיפול דיאדי לילדים מתבסס על מפגשים בין המטפל לביו הילד וההורה. ניתן לשלב ובכל פעם לאפשר לילד להגיע עם הורה אחר. כמו כן, חלק מהמפגשים בטיפול דיאדי יערכו בין המטפל להורה בלבד, ללא נוכחות הילד. טיפול דיאדי לרוב הוא קצר וממוקד ולכן הוא גם מביא לשיפור ולשינוי בזמן קצר באופן יחסי.
במהלך המפגשים של המטפל עם ההורה והילד, המטפל יצפה בדינמיקה שבין ההורה לילד בזמן שהם עוסקים בפעילות משותפת יחדיו כגון: משחקים, מציירים ועוד. מטרתה של הצפייה הישירה של המטפל באינטראקציה שבין הילד להורה היא לאפשר לו לזהות אופנים שגויים בהם מפרש ההורה את ההתנהגות של הילד וכן, דפוסי תקשורת שלוקים בחסר בין הילד להורה. לאחר שהמטפל צופה במשחק ומזהה את הדפוסים שדורשים תיקון, הוא יעניק הנחיות להורה בזמן אמת על מנת שההורה יצליח ליצור אינטראקציה טובה יותר בינו לבין הילד שלו.
ישנם מקרים שבהם המטפל עצמו יצטרף למשחק המשותף של הילד וההורה וזאת בכדי להדגים להורה כיצד יש לשחק עם הילד וכן, לאפשר הן להורה והן לילד להתנסות בסוג אינטראקציה שהם לא מכירים ולא חוו ביחסים ביניהם. בשיחות הפרטניות של המטפל עם ההורה, המטפל יסייע להורה לעבד את החוויה של המשחק המשותף עם הילד שלו, על מנת להבין את מקור הקשיים ולטפל בהם. חשוב כמובן לבחור במטפל טוב ומקצועי אשר יודע כיצד לבצע את תפקידו בשני המישורים המדוברים בצורה הטובה ביותר.
מתי יש לפנות לטיפולים אחרים או נוספים?
כיום קיימות שיטות רבות של טיפול בילדים ומתבגרים, וניתן לבחור בהן במקום או במקביל לטיפול דיאדי. הטיפול הדיאדי יעיל בעיקר כאשר קיים קושי משמעותי ביחסי ההורה-ילד. כאשר הילד מבוגר מדי או מסרב לשתף פעולה עם הטיפול, עשויה הדרכת הורים לסייע להורים באמצעות מתן כלים ומיומנויות התמודדות עם קשייו.
טיפול לילדים המבוסס על שיטות דינמיות או קוגניטיביות התנהגותיות עשוי להיות יעיל במקביל לטיפול הדיאדי כאשר הילד מתמודד עם קשיים רגשיים (חרדה, קשיים חברתיים) משמעותיים במקביל לקשיים בקשר עם ההורה.
כמו כן, כאשר הורה חש כי הקשיים באינטראקציה עם הילד מושפעים בצורה ניכרת מקשיים רגשיים או נושאים בלתי מעובדים שהוא עצמו מתמודד עמם, מומלץ לפנות לטיפול נפשי במקביל.