טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים

טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים 1

טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים

טיפול קבוצתי לפיתוח כישורים חברתיים בהכח לשנות

אנו מאמינים שהחשיבות של טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים היא ביצירה של חוויה חדשה ונעימה עבור הילד או המתבגר, בתוך הקבוצה. מטרת הטיפול הקבוצתי או לאפשר לחבריי הקבוצה להרגיש סולידריות וקרבה בתוך הקבוצה, אשר תהווה עבורם מקום בטוח, וזאת בכדי להביא אותם להתמודד עם הקשיים המלווים אותם בדרך כלל בסיטואציות חברתיות, ולהביא את חווית השייכות החדשה לסיטואציות החברתיות שאליהן הורגלו בסביבתם הטבעית.

בנוסף למיומנויות החברתיות והרגשיות, אנו מתמקדים בפיתוח מיומנויות פיזיות, טיפול רגשי ובחיזוק הביטחון העצמי של חברי הקבוצה. המפגשים הינם מגוונים, חווייתיים ובעיקר מהנים, ומתנהלים תחת הדרכתם המשותפת של מטפלים ומאמני כושר מקצועיים ומנוסים.

היתרונות של טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים בהכח לשנות

מחקרים רבים מראים שפעילות גופנית משפיעה רבות על חיינו בהתמודדות עם מתחים, מצבי דיכאון ובהעלאת מצב הרוח. הפעילות הגופנית יוצרת שרשרת של שינויים הורמונליים בגוף, שבנוסף לשיפור במצב הרוח, מגבירה את תחושת הערנות והריכוז, מחדדת את החשיבה ומעלה את המודעות לסביבה החיצונית והפנימית וכתוצאה מכך, התגובות הקוגניטיביות והכישורים החברתיים משתפרים.

הפעילות הספורטיבית תורמת רבות, בחיזוק תחושת היכולת העצמית, הערך העצמי והדימוי העצמי. מחקרים שבדקו את השפעתה של פעילות ספורטיבית בקרב נערים הראו כי, התנהגותם הייתה טובה יותר, ציוניהם גבוהים יותר, והם נעדרו פחות ונשרו פחות מבית הספר, וזאת בהשוואה לבני גילם אשר לא לקחו חלק בפעילות ספורטיבית.

הטיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים בהכח לשנות מתבסס על טיפול אינטגרטיבי ממוקד, ומשלב בתוכו פעילות ספורטיבית-חווייתית. בעזרת שילוב זה, אנו יוצרים את החיבור המתבקש של עבודה על המרכיבים הרגשיים, הקוגניטיביים, הפיזיולוגיים, ההתנהגותיים והחברתיים של הילד/מתבגר.

אלו היתרונות של השילוב בפעילות גופנית וספורט בטיפול הקבוצתי:

חשיפה –"האפשרות להביע את עצמך”:  תוך כדי טיפול בשילוב פעילות גופנית, מטופלים מוכנים לדבר על דברים שלא היו מעזים להעלות במסגרת טיפול פרטני או קבוצתי רגיל. בנוסף בזמן הפעילות ותוך כדי אינטראקציה חברתית, מופיעים באופן ספונטני דפוסים התנהגותיים, אשר בתנאים רגילים לא יחשפו. כמו כן, ניתן לראות בזמן אמת (in vivo) אצל המטופלים, את אופניי ההתמודדות שלהם במסגרת קבוצת השווים (הימנעות, תסכול, נוקשות, תוקפנות) ותחת  תנאי לחץ, בכך מתאפשר למטפל, למטופל ולקבוצה לגעת בתכנים נפשיים הקשורים לדימוי עצמי, מנגנוני הגנה- פסיכולוגיים, וכישורים חברתיים .

לכידות–״להזיע ביחד”:  בזמן פעילות ספורטיבית, מופרשים אנדורפינים ונוירו-טרנסימטורים כגון, סרוטנין ונוראפינפרין התורמים לתהליכי היקשרות בתוך הקבוצה, מסייעים ללכידות החברתית, משפרים את מצב הרוח, ובכך תורמים לעלייה ברמת המוטיבציה ובתחושת המגויסות לתהליך הטיפולי, של חברי הקבוצה.

כוח– “פיתוח יכולות מנטליות”- נמצא כי פעילות אירובית מפתחת בנוסף לסיבולת לב-ריאה, גם סיבולת של תפקודים מנטליים, רגשיים וקוגניטיביים. פעילות קוגניטיבית בזמן מאמץ מעצימה את יכולות הקשב, הריכוז, הזיכרון, כמו כן היא תורמת לפיתוח יכולות הדמיון המודרך וההשתהות במרחב המשחק שבין הדמיון למציאות,ובכך מאפשרת  למידה של ויסות רגשי וחושי, ההרגעות והפחתת דחק, חרדה ודיכאון.

חוויה –  “אין למידה ללא חוויה”-  הפעילות החווייתית מאפשרת ללמוד דפוסי התנהגות וחשיבה אדפטיביים ואפקטיביים יותר. פיתוח אסטרטגיות קוגניטיביות, לדוגמה, חשיבה וריכוז תוך כדי מאמץ. בנוסף, החוויה שבפעילות המשותפת עוזרת בתהליכי העצמה, בשיפור הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות, ובשיפור המיומנויות החברתיות כגון, כישורי מנהיגות,שיתוף פעולה, הכלה ואמפתיה כלפי שאר חברי הקבוצה.

הנאה  – האם אתה יודע מה מסב לך אושר? במידה ולא – גלה, במידה וכן – המשך לעשות את זה”: הפעילות הגופנית וכל הכרוך בה בסופו של יום מאפשרת לנו הנאה אושר וסיפוק

למי מיועד הטיפול הקבוצתי לכישורים חברתיים

הטיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים נועד לפיתוח כישורים חברתיים אשר מחפשים מענה נוסף למענה הפרטני, בכדי לנסות ולתרגל כלים המאפשרים להם להתמודד עם חרדה חברתית, קושי בזיהוי מצבים חברתיים, בדידות חברתית, כשמטרתו העיקרית של הטיפול הקבוצתי הוא לגרום למשתתף להרגיש שייך ובנוח בין חברי הקבוצה.