כשהוא מתעצבן…

״כשהוא מתעצבן אי אפשר להיות בסביבתו הוא צועק, מרביץ ומשתולל, בדרך כלל לוקח לו כמעט שעה להירגע, לפעמים אני מרגישה שכל דבר יכול להדליק אותו״. כך מתארת אמו של מ׳ את ההתמודדות עם בנה.

כשהוא מתעצבןמ׳ בן 14.5, הגיע לטיפול בהמלצת יועצת ביה״ס לאחר שהורחק למספר ימים בעקבות כמה אירועים אלימים שבהם היה מעורב. בפגישה ראשונית עם הוריו, הם מתארים את מ׳ כנער רגיש ואינטליגנטי מוקף בחברים, אך עם קושי בקבלת סמכות וגבולות, וקשיים בוויסות רגשי אשר באים לידי ביטוי בעיקר בהתקפי זעם, אלימות פיזית ומילולית והתפרצויות של בכי.

הטיפול במ׳ אשר כלל הדרכת הורים, התמקד בלימוד שליטה, וויסות עצמי, זיהוי וביטוי של רגשות, ופיתוח מיומנויות לתקשורת בין-אישית בעיקר מול הוריו ומוריו. בבית ובבית הספר, דיווחו על שיפור משמעותי בהתנהגותו, וגם מ׳ עצמו סיפר שהוא מרגיש יותר רגוע, ולדבריו המורים פחות ״מחפשים״ אותו. המוקד היחידי שנותר ללא שינוי היה הקשר של מ׳ עם ג׳ אחיו הצעיר בן התשע. לדבריו של מ׳ אחיו מציק לו בכוונה כדי שההורים יענישו אותו:  ״הוא מתגרה ומקלל ואז שאני מחזיר לו ישר מאשימים ומענישים אותי״.

המפנה חל לאחר שביקשתי ממ׳ להציע לאחיו להצטרף אלינו לאחת הפגישות. במהלך אותה פגישה ביקשתי משניהם ״לעלות על כפפות״ (לחבוש כפפות אגרוף). ״בתרגיל הבא״, פניתי למ׳, ״יש לאחיך שתי דקות להכניע אותך על פי חוקי הקרב שקבענו, בזמן שלך מותר  לספוג, או להתחמק, אך בשום אופן לא להכות חזרה. המפסיד נותן לי 20 שכיבות סמיכה״. כמובן שג׳ הצעיר חייך סוף סוף הזדמנות להחטיף לאחי הגדול חשב לעצמו, אך כעבור 20 שניות החיוך התחלף במבט רציני ונחוש , כעבור דקה הנחישות הפכה לכעס ובחצי דקה האחרונה פניו של ג׳ הביעו תסכול וחוסר אונים. ״נו״? שאלתי את מ׳ בסיום שתי הדקות,  ״איך אתה מרגיש״? ״איזה כייף״ השיב כשחיוך ענק נסוך על פניו. ״ומה איתך?״ שאלתי את ג׳ , ״עצבני״ ,רטן חזרה. ״עכשיו כמו בסיום קרב אני רוצה לראות חיבוק״. באופן החיבוק ניתן היה לראות כיצד מ׳ מנחם את אחיו הצעיר, אחיו התרפק והתמסר אל החיבוק החם. תהיתי מתי לאחרונה הם התחבקו בינהם. ״ועכשיו״, פניתי לאח הצעיר , ״קדימה עשרים שכיבות סמיכה״….

בעשר דקות האחרונות של הפגישה כשנשארנו  רק מ׳ ואני בחדר הטיפול,  שיקפתי לו את מה שקרה בפגישה היום, וכיצד זה מתחבר למה שקורה עם אחיו בבית. ״תראה כמה אתה חזק, זה רק עניין של החלטה. בבית אחיך מנצח כל פעם. הוא מתגרה בך ותוך עשר שניות אתה נשבר ומרביץ לו. ראית היום מה קורה כשאתה סופג ולא מגיב? כמה זה כייף להיות חזק! ראית מה קרה לאחיך כשלא הגבת? אני רוצה שבבית תתרגל ותשפר את הסבולת רגש,  בדיוק כמו שעשית היום. גם אם אחיך מעצבן, אל תגיב, ואם הוא לא מפסיק תתחמק כמו שהתחמקת באגרוף״…

מאותה פגישה היחסים בין מ׳ לאחיו השתנו באופן דרמטי. מ׳ למד להכיל את הכעס ולא להגיב להצקות מצד אחיו הצעיר, התנהגות שזיכתה אותו בחיזוקים חיובים רבים מצד הוריו. נראה שהדפוס שבו ג׳ מציק לאחיו הגדול, אשר מגיב מיידית באלימות ונענש על ידי הוריו הוכחד. לא רק,שהאח הצעיר כבר לא הציק למ׳ , אלא החל להעריץ אותו וביקש ממנו ללמד אותו קיקבוקס, שיהיה חזק כמוהו.