פוסט חופש גדול

לצאת לחופש ולהתחיל מחדש


סוף סוף החופש הגדול הגיע- זמן לנוח ולבלות, להיפרד מהמשא שהצטבר לאורך השנה ולהירגע: ים בריכה, חברים, טיולים- הרים מדבר… כל אחד ומקום ההתרגעות שלו, אך לא כולם מצפים בקוצר רוח לחופשה. עבור חלק מהילדים החופשה היא לא באמת חופש, אלא המשך ישיר של התמודדות עם אותן תחושות קשות המלוות אותם כל השנה, אלו הם הילדים הלכודים במה שאנו מגדירים כ”מעגל הכישלון” – מעגל המורכב מדימוי עצמי ירוד, תחושות של בדידות, שעמום, ייאוש, והימנעות מפעילות גופנית וחברתית. עבור  אותם ילדים תקופה זו של חופשת הקיץ, אף מגבירה את תחושת הבדידות, והתסכול. בזמן ש״אמורים״ להנות ולבלות כמו שאר הילדים, הם  מוצאים עצמם מבודדים, מרגישים דחויים וחסרי ערך. תחושות אלו, אשר בדרך כלל מלוות אותם במהלך תקופת הלימודים, מועצמות עוד יותר כאשר הם נמצאים ללא מסגרת הלימודים. בנוסף לזה, רוב מסגרות של חוגים ופעילויות העשרה המתקיימות במהלך שנת הלימודים לא מתקיימות במהלך החופשה, מה שבפועל גורם לאותם ילדים להימנע מכל פעילות חברתית או גופנית, ולפתח תלות במסכים: נייד, מחשב וטלוויזיה, עד כדי התמכרות-מה שבסופו של יום מוביל לחיזוק מעגל הכישלון.
אומנם חופשת הקיץ עלולה להיות תקופה מורכבת ומתסכלת הן לילדים המצויים “במעגל הכישלון”, והן להוריהם, המרגישים חסרי אונים כואבים ואף כעוסים כשרואים את ילדיהם מעבירים את תקופת החופש הגדול בחוסר מעש, ובימים שלמים מול המסכים, אך חופשת הקיץ יכולה להיות גם תקופה אידיאלית לשינוי משמעותי, וזאת על ידי מעבר ממעגלים של כישלון למעגלים של הצלחה.
אז כיצד בעצם עושים את השינוי הזה?
במכון “הכח לשנות״ פיתחנו מודל ייחודי (פרטני וקבוצתי), המשלב טיפול רגשי וטיפול התנהגותי- קוגניטיבי, וזאת בשילוב פעילות גופנית (אומנויות לחימה, גלישת גלים, אימונים פונקציונליים). השילוב של טיפול ואימון גופני תורם תרומה משמעותית בבניית הביטחון העצמי, בפיתוח הכישורים החברתיים, ובשיפור היכולות הגופניות ותחושת המסוגלות העצמית,ובכך נותנים לאותם ילדים את הכח לשנות ולעבור מתחושות של כישלון להצלחה, מתסכול להנאה, ומייאוש לתקווה.
החופש הגדול הוא אמנם זמן טוב למנוחה, אך בנוסף הוא גם זמן מצויין לשינוי משמעותי- למעבר ממעגלים של כישלון למעגלים של הצלחה.