ייעוץ והדרכה

ניתוח התנהגות
ניתוח התנהגות יישומי( ABA)
ניתוח התנהגות יישומי (ABA-(Applied Behavior Analysis הינה גישה טיפולית-חינוכית, העוסקת בהבנה ושינוי של התהליכים המשפיעים על ההתנהגות שלנו.
לפי גישה זו, על כולנו חלים מספר ״חוקים״ , הקובעים את אופניי הלמידה וההתנהגות שלנו.
תפקידו של מנתח ההתנהגות הוא לזהות וללמוד את דפוסי ההתנהגות של המטופל, לבחון את הכוחות המשפיעים על התנהגותו, ולבסוף לבנות אסטרטגיות למידה חדשות. אסטרטגיות הלמידה החדשות גורמות להגברת ההתנהגות רצויות, והפחתה או הכחדה של התנהגויות לא רצויות.
מנתח התנהגות יבחר כמעט תמיד התנהגויות בעלות משמעות חברתית, וזאת מתוך הבנה שהשינוי בדפוסי התנהגות אלו, יביא להטבה משמעותית באיכות חייו של המטופל ומשפחתו.
ניתוח התנהגות יישומי מתי לפנות?
הסיבות לפניה למענה של מנתח-התנהגות הן שונות ומגוונות.
- קושי נקודתי- פעמים רבות הפנייה למנתח-התנהגות היא מיוזמתם של ההורים,בשל קושי נקודתי, כגון: קשיי שינה של הילד, גמילה (טיטולים, מוצצים), קשיי פרידה ומעבר, חוסר ארגון וסדר, אלימות, גנבות בבית, קשיי תקשורת בתוך הבית, דפוסי אכילה לא בריאים.
- קושי על רקע של בעיות רגשיות/פסיכולוגיות- קשיים הבאים לידי ביטוי בהפרעות התנהגות.
- הפרעת קשב וריכוז.
- ויסות רגשי- התפרצויות זעם, חרדות, הימנעות.
- ODD- הפרעה מרדנית-מתנגדת: ילדים המתקשים אל מול קבלת סמכות ומרות.
- (CD (conduct disorder- ילדים ומתבגרים עם התנהגות עבריינית בבית ומחוץ לבית.
- קשיים אורגניים והתפתחותיים.
- ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי (ASD).
- פעוטות וילדים המראים קשיים או עיכוב התפתחותי, ילדים ופעוטות הסובלים ממגבלות פיזיות, או ממחלות.
ניתוח התנהגות יישומי לילדים על הספקטרום האוטיסטי?
אחד היישומים הראשונים הבולטים של ניתוח התנהגות ככלי טיפולי בולט הוא העבודה עם ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. במשך לא מעט שנים סברו כי אוטיזם מהווה מחלה חשוכת מרפא וכי ילדים הלוקים באוטיזם לא יצליחו לרכוש מיומנויות חדשות. אולם כיום ידוע שניתן לסייע גם לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי ללמוד מיומנויות חדשות ולהתקדם ועל כן ישנם לא מעט טיפולים המוצעים עבור ילדים על הספקטרום האוטיסטי כאשר אחד מהטובים שבהם הוא: ניתוח התנהגות יישומי.
על אף שכאמור כדאי לבחור בניתוח התנהגות יישומי עבור מגוון קשיים של ילדים, הרי שעבור ילדים על הספקטרום האוטיסטי ניתוח התנהגות יישומי הוא דבר חשוב מאוד. מטרתו של ניתוח התנהגות יישומי הוא לסייע במצבים שבהם יש צורך ללמוד מיומנויות חדשות. מכיוון שלילד המצוי על הספקטרום האוטיסטי יש קושי לבצע פעולות שונות כגון: לדבר, לתקשר ועוד, הרי שבאמצעות איש מקצוע העוסק בניתוח התנהגות יישומי, ניתן ללמד את הילד לבצע את הפעולות אשר הוא מתקשה בהם.
אין ספק שתקשורת מילולית ובלתי מילולית היא דבר חשוב מאוד לצורך התנהלות תקינה בחיי היומיום. ילד או נער הלוקים האוטיזם ואינם מכירים את כללי התקשורת המילולית או הבלתי מילולית וכן אינם יודעים כיצד ליישם אותם, יסבלו מתסכול ומחוסר יכולת להתמודד בחברה. כאשר ניתן ללמד באמצעות ניתוח התנהגות יישומית מיומנות אשר חסרות לילד המצוי על הספקטרום האוטיסטי, הרי שכאשר הוא יצליח ללמוד לתקשר בדרכים השונות, החיים שלו יהיו קלים, נוחים וטובים יותר.
חשוב לזכור שניתוח התנהגות יישומי דורש השכלה אקדמאית רלוונטית וכן התנסות שטח ממושכת ועמידה בדרישות סף ישראליות ובינלאומיות. על כן, בטרם תבחרו עבור ילד על הספקטרום מנתח התנהגות יישומי, יש לבחון את ההכשרה שלו ואת עמידתו בכלל התנאים המדוברים.
בחירה במטפל מוסמך, מנוסה ומקצועי בתחום ניתוח התנהגות יישומי זה ללא ספק דבר שמומלץ מאוד כיום עבור ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי. מדובר על סוג טיפול שיכול לקדם ילדים על הרצף ולאפשר להם לחיות בחברה רגילה בצורה טובה.
למה לפנות לניתוח התנהגות יישומי בהכח לשנות
בהכח לשנות, אנו נותנים מענה המותאם ביותר לתכנית הטיפולית אשר בונה המנתח-התנהגות עבור ילדך. התכנית עשויה לכלול: טיפול רגשי, קלינאי תקשורת, ליווי טיפולי, פיזיותרפיה, או כל מענה שיוכל לאפשר לכם ולילדכם להתמודד ולהתגבר על הקשיים ולהשיג את מטרות הטיפול.
אנו רואים בתפקידו של מנתח-התנהגות תפקיד משמעותי, המסייע בעבודה המערכתית אל מול הקשיים העולים בתוך הבית ומחוצה לו. כחלק מתפקידו, מגיע מנתח-ההתנהגות לביתך, בכדי לערוך תצפיות על דפוסי ההתנהגות, ולעזור לך ולשאר בני המשפחה להתמודד עם הקשיים. התצפית על ילדך בסביבתו הטבעית, מסייעת למנתח-ההתנהגות לבנות את התכנית הטיפולית הטובה ביותר.
בנוסף, מכון הכח לשנות הנו ספק של משרד החינוך, ואנשי הצוות עובדים בשיתוף פעולה מלא, ומתוך ההבנה בחשיבות ובהשפעה של הגורמים בתוך המסגרת החינוכית (גן, בית ספר ) של ילדך. מנתח-ההתנהגות נמצא בקשר עם אותם גורמים, ואף מקיים תצפיות והתערבויות בתוך המסגרת הלימודית, וזאת בהתאם לצרכי הטיפול.