אנו חיים בתקופה מאוד מהירה המציבה סטנדרטים גבוהים ביותר ודרישות לא פשוטות על כל מי שעתיד להתקיים בעולם שלנו ושואף להצליח. האתגרים מתחילים כבר בגיל הילדות, כאשר ילדים מסוימים מתקשים יותר מאחרים להתאים למסגרות החברתיות המוכרות לנו וכן בהשגת המטרות הבסיסיות המוכתבות על ידי מערכות החינוך.
לקויות למידה שונות משתלבות לעתים עם אבחוני ADHD (הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות) ושילובים שונים של הפרעות אלה מביאים לירידה בהישגים, קצב התקדמות אטי בלימודים, קשיים חברתיים, תסכולים, התקפי זעם וביטויים אחרים של בעיות התנהגות.
ראוי לציין שכל ילד הוא עולם ומלואו, והמטרה של כל המערכת, בין אם מדובר במערכת החינוך, הבריאות וכמובן משפחתו – היא להביא אותו להצלחה, לחיי סיפוק, רוגע ואושר. יש דרכים שונות להשיג זאת, ולעתים אנשים בוגרים שלא אובחנו בילדותם נאלצים לפתור את הבעיות הללו באופן עצמאי כבר בגיל מאוחר.
אחד השלבים הראשונים והחשובים ביותר בתחום הטיפול בתסמונת ADHD – הוא אבחונה. מי שמאבחן הפרעת קשב וריכוז, הנו רופא נוירולוג, פסיכיאטר ילדים ונוער, או רופא משפחה בעל התמחות בהתפתחות הילד. האבחון נעשה ע"פ ראיון עם ההורים, בדיקה של הילד, ומילוי שאלונים של הגורמים המשמעותיים בחיי הילד ( לרוב ממסגרת החינוך והגן). כשהרופא מאבחן את ההפרעה (ע"פ הפרמטרים של הDSM), לרוב יבקש מההורים לבצע מבחן מוקסו שמטרתו לבדוק את עוצמת ההפרעה. שלב זה הוא בעצם האבחון הראשוני בלבד.
אבחון מקיף יותר נועד לזהות את הקשיים הנוספים עמם מתמודדים הילד וסביבתו. במקרה שבנוסף לקשב וריכוז קיימים ליקויי למידה, ממליצים על אבחון דידקטי בלבד לזהות את הקשיים הלימודיים הספציפיים. במקרה שהילד או סביבתו מתמודדים עם קשיים רגשיים נוספים (חרדות, דיכאון, הימנעות, קשיים חברתיים) או/ו קשיים התנהגותיים (התקפי זעם, אלימות, הסתגרות, התמכרות למסכים) רצוי לערוך אבחון פסיכולוגי (פסיכודיאגנוסטי), ברגע שקיימים גם קשיים רגשיים וגם קשיים לימודיים אנו ממליצים על אבחון פסיכו-דידקטי מקיף.
ההמלצה היא לעשות אבחון כמה שיותר מדויק, על מנת לזקק במידה מיטבית את האתגרים של הילד, וכך לתת לו את המענה הטוב ביותר, לתת לו כלים להתמודדות עתידית ובסופו של דבר, לאפשר לו לתפקד בצורה מיטבית לכל אורך החיים ועל בסיס נתונים ממקורות שונים ויצירת דיוקן כמה שיותר מלא של הבעיות שיש לפתור בדרך להצלחה.
הפרעת קשב וריכוז הוכרה בתור תופעה מורכבת ומרובדת שלא כל התסמינים שלה מופיעים בו-זמנית בכל אדם הלוקה בה, כמו גם שלא כל התסמינים המשויכים לה מהווים בהכרח עדות לאבחנה זו.
לכן כל ילד או מבוגר המתמודד עם התופעה זקוקים להתאמה אישית של המאמצים הטיפוליים, בגלל שזו הדרך היחידה להגיע למטרה הרצויה. למשל, טיפול CBT לילדים ומתבגרים יכול להיות אמצעי טוב לסייע להם להתמודד עם ויסות חושי בצורה יעילה יותר וגם לפתור חלק משמעותי מהבעיות החברתיות שבהן כרוכה ההתמודדות עם תסמונת ADHD.
כאשר מדובר באנשים בוגרים, לעתים יש צורך בשילוב של טיפול פסיכולוגי במטרה לפתור תסביכים שנוצרו בילדות בעקבות חוסר האבחון התקין של הבעיה. אפשרויות נוספות הן "הוצאת מרץ", בעיקר עבור מי שבעיית ההיפראקטיביות יותר מובחנת אצלו. טיפול קבוצתי בריצה עשוי להיראות כפתרון פשוט מדי, אך בפועל – זה עובד לעתים קרובות, בגלל שעוזר לפתור בעיה קריטית בימינו, והיא העובדה שאנחנו יושבים יותר מדי וזזים פחות מדי.
קיימים אינספור קשרים בין בעיות קשב וריכוז לבין המתרחש בבית. תסמונת ADHD עשויות להחמיר במצבים קריטיים, משברים משפחתיים, גירושים, שינויים הורמונליים ועוד. התמודדות עם שינויים באמצעות כלים כגון פסיכודרמה לילדים ומתבגרים עשויה לסייע לעכל את הבעיות השונות.
אך אחד הדברים החשובים באמת, זה יחסים טובים וקרובים עם המשפחה, האמונה של הילד בכך שרואים אותו ומקבלים אותו כמו שהוא. פעמים רבות התסמינים של הפרעות קשב וריכוז מחריפות בשל חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי נמוך ומצבים כגון חרם בבית הספר, התעמרויות של מורים והורים ועוד.
הגישה המערכתית והכוללת של מכון הכח לשנות מאפשרת לראות את התמונה המלאה של כל ילד ולהעניק לו בדיוק את הסיוע לו הוא זקוק על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל שלו ולמצוא את מקומו בעולם.
בנוסף לעבודה עם הילד ומשפחתו, אנו נמצאים בקשר ישיר עם המורים, גננות או כל גורם משמעותי אחר בחייו של הילד.
כל הזכויות שמורות לכוח לשנות © 2024