ספורט טיפולי – גלישת גלים

ספורט טיפולי בשילוב גלישת גלים – מענה טיפולי לרווחתו הכללית של האדם, שתורמת לבריאות הגופנית, מגבירה את תחושת האושר, הסיפוק, ומחזקת את הדימוי העצמי והחברתי

ספורט טיפולי בשילוב גלישת גלים – חברת “בילבונג” ,מותג גלישת גלים העולמי, בחרה בביטוי – “only a surfer knows the feeling”– חברת “בילבונג” ,מותג גלישת גלים העולמי, בחרה בביטוי המופלא: “רק מי שגולש מכיר את ההרגשה”, כסיסמת הפרסום שלה. משפט זה מבטא באופן מושלם את חווית הגלישה עבור כל אדם אשר התנסה בה. חוויה המשלבת בתוכה חופש, שחרור, שמחה, אושר, הישגיות והנאה. גולשים רבים ואני ביניהם יטענו, כי הגלישה היא התרופה לכל : בין אם אתה מדוכדך, מתוח, כועס או מרגיש בודד, בתקופת משבר, או סתם חסר אנרגיה ומצב רוח לאחר יום ארוך בלימודים, או בעבודה.

לא קיים כדור או טיפול מועיל יותר מאשר להיכנס ל”סשן” של גלישה בים לבד, או אם חברים- הים מכיל את הכל, הים מבין את הכל, הים סולח על הכל והכי חשוב הוא תמיד שם בשבילך.

גלישת הגלים כספורט וכפעילות טיפולית לכל דבר

מסתבר כי תחושה זו אינה רק אינטואיטיבית, מחקרים קליניים רבים הנערכים בשנים האחרונות ברחבי העולם, מצביעים על סגולותיה והשפעותיה החיוביות של גלישת הגלים כספורט וכפעילות טיפולית לכל דבר. מחקרים אשר בדקו את השפעת הגלישה על אוכלוסיות יעד, הראו כיצד גלישת הגלים מסייעת למטופלים, אשר אובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז, כבעלי הפרעות התנהגות, למטופלים פוסט- טראומטיים, ולמטופלים בספקטרום האוטיסטי, כאשר בין שאר היתרונות של גלישה כספורט טיפולי, ישנה תרומה רבה מבחינה ת’רפויטית לאפקט הציפה של המטופל בעודו על הגלשן במים.
אפקט המעניק לו את אותם יתרונות מרפאים, מרגיעים ומווסתים של ההידרותרפיה (טיפול במים).

מפסיקים עם הטיפול התרפותי ולוקחים גלשן במקום

בעולם שבו קצב יצור התרופות הולך וגובר, ובזמן שהרפואה המודרנית מנסה לפתח גלולה לכל סימפטום, רופאים ומטופלים כאחד, מתחילים להבין את הערך של טיפול הנותן מענה לרווחתו הכללית של האדם – הגופנית, הנפשית והחברתית. ייחודיותה של גלישת גלים כספורט טיפולי הנה בכך, שהיא מספקת הן מענה טיפולי לרווחתו הכללית של האדם, (wellbeing) על ידי כך, שתורמת לבריאות הגופנית, מגבירה את תחושת האושר, הסיפוק, ומחזקת את הדימוי העצמי והחברתי, והן מענה טיפולי לסימפטומים ספציפיים, כגון: היפר-אקטיביות, חרדה (ראו טיפול בחרדה), דיכאון, אסטמה, טונוס שרירי נמוך, קשיי ריכוז, תוקפנות ועוד.

הגלישה אינה רק ספורט היא גם דרך חיים. כל גולש לומד שבים יש חוקים וכללים ברורים, שבכדי ליהנות מהגלישה אתה חייב לכבד את הגולשים האחרים במים, עליך ללמוד להקשיב לקצב הגלים, להיות מרוכז וממוקד, ללמוד להיות סבלני בזמן שאתה ממתין לגלים שיגיעו, וללמוד להירגע ולשמור על קור רוח כאשר תנאי הגלישה מקשים.

מבחינה חברתית כשאתה נכנס לעולם הגלישה אתה הופך להיות חלק מקהילה עולמית ומקומית של גולשים, שהגלישה עבורם מהווה מכנה משותף. אני גולש במשך מעל ל-25 שנה וכשאני נכנס לגלוש בחוף ה”ביתי” שלי, אני יודע שאפגוש את אותם חברים לגלישה.

אינני מכיר תופעה כזו של קשרים חברתיים, כמו בעולם גלישת הגלים, מעין “פרלמנט”, או אירוע חברתי אחד גדול, אשר מתרחש בכל פעם שיש גלים, עם חברים קבועים שפוגשים כבר מעל ל- 25 שנה, ואשר הופכים את הגלישה לחוויה עוד יותר מהנה. גם במסעותיי בעולם, בכל פעם שפגשתי אדם ממדינה אחרת, ואפילו אם לא יכולנו לתקשר באותה השפה, ברגע שהבנו שיש בינינו גשר, ששנינו גולשים, היינו יכולים לזהות את אותו זיק בעיניים, זיק משותף שרק מי שגולש מבין.

לינק שייך : אימון מנטאלי לספורטאים