התמודדות עם עבריינות נוער בסביבה הטיפולית

גיל ההתבגרות זו אחת התקופות המורכבות בחיי האדם. השינויים הפיזיולוגיים, המעבר מהילדות לשלבים בשלים יותר, בתקופה רגישה זו עשויות להתרחש טעויות, ילדים עלולים להגיע לחברה שלא מיטיבה איתם ואפילו להגיע למצבים קשים של הסתבכויות כאלה ואחרות עם החוק, מה שנקרא בעגה המשפטית "עבריינות נוער". לצד השינויים ההורמונליים שכל נער ונערה חווים במידה שונה – כל אלה יכולים להיות מאתגרים מאוד, גם עבור בני הנוער עצמם, גם עבור הוריהם.

חשיבות הרגישות בעת גיבוש תכנית טיפולית מותאמת לבני נוער

אך מאחורי כל מקרה של עברה על החוק, בעיקר על ידי אדם צעיר שעדיין לא התגבש סופית יש נפש רכה ולעתים פגועה. קיימות נסיבות וגורמי סיכון הגורמים לבני נוער לעבור על החוק ולשאת עונש על כך, אך יש גם דרכים מיטיביות והדרגתיות להחזרתם אל המוטב, מניעת התדרדרות חמורה יותר ובאופן כללי – הזדמנות לחיים נורמטיביים גם אחרי טעויות נעורים.

סיוע בעת גילוי הבעיות הראשונות שעשויות להתבטא במרדנות כללית ועבירה על כללים שוליים יכול להתגלות כחשוב ומועיל ביותר במניעת התדרדרות חמורה יותר. איתור הקשיים הפסיכולוגיים שמכבידים על הנוער בשנים המכוננות עשוי להציל מהתנהלות נוקשה יותר של גורמי החוק.

גורמי מפתח של עבריינות נוער

קרימינולוגיה וכן תחומים נוספים העוסקים בנושאי ניתוח התנהגות מעלים גורמי סיכון העשויים להוות קרקע להתפתחות של נטיות לפשע, ביניהם גנטיקה, חוסר יציבות בבית, אירועים טראומתיים, חוסר השגחה הורית או ענישה מופרזת. עם זאת, ראוי לציין שכל מקרה הוא לגופו ונדרשת בדיקה מעמיקה של כל נער ונערה למציאת הנרטיבים שגוררים אותם לעבר צדדים פחות חיוביים באישיותם.

כמו כן, השאיפה של מטפלים כיום בכלל ושל מטפלי קליניקה הכח לשנות היא לא לחפש את הגורמים לבעיה, או לזהות אותה, לתת לה מענה ולספק למטופלים סיכויים טובים לחזור למוטב ולנהל חיים נורמטיביים לחלוטין בהמשך הדרך.

ההליכים השונים הקשורים לבעיית העבריינות

במסגרת הצד המשפטי והחוקי של עבריינות נוער ניתן למצוא את החקיקה המתייחסת לכך, וגם אפשרויות לביצוע אבחונים מקצועיים של מומחים בתחום רפואת הנפש, בין השאר לשם ביצוע הערכת מסוכנות, וגם לגיבוש המלצות לטובת איתור מקור הבעיה ופתרונה.

במידה רבה, ניתן לומר שהתנהגויות של עבריינות נוער נובעות מקשיים נפשיים שונים, ובניגוד לאנשים בוגרים שכבר נפלו לשגרה מזיקה כלשהי, בשלב זה עדיין יש הזדמנות לעשות אחורה פנה באמצעות טיפול רגשי, שילוב של שיטות אימון משולב לילדים ומתבגרים ושיתוף פעולה כמה שיותר מקיף עם קרובים בחיי הילד.

משימות חשובות בעבודה עם עבריינות בקרב בני נוער

בשנות ההתבגרות הילד כבר מתחיל להתנתק מהוריו ולנהוג כאדם עצמאי, אך תהליך זה עדיין לא הושלם, לכם המעורבות של ההורים וקרוביו הבוגרים האחרים של הילד חשובים ביותר. יתר על כן, מטרת הפסיכותרפיה במקרים אלה היא להבין את ההבדלים המהותיים שבין תפיסת הנער/ה את עצמם לבין האופן שבו תופסים אותם הוריהם ולבין האופן שבו הוא או היא נתפסים על ידי החברה.

הנרטיב עשוי להיות כל כך שונה, שהוא גורם לדיסוננס קוגניטיבי כה חמור – שהופך לטריגר להתנהגות עבריינית. במידה ומצב זה נתפס בזמן, ניתן לתקן את הנזק שנעשה ולשלוח את הנער או הנערה לשיקום נפשי ופיזי (במידה והפשע מערב גם שימוש בחומרים לא חוקיים). וזו בדיוק המטרה של קרימינולוגיה קלינית, למצוא את הדרך לסייע לנער הצעיר מבלי לפגוע בסיכוייהם להצליח בהמשך חייהם.

המכלול העדין של חיי האדם הצעיר

בשורה התחתונה, בעת מתן עזרה למשפחה או אינדיווידואל שבעיית עבריינות נוער רלוונטיות לו, יש צורך במתן מעטפת רגישה ובטוחה, לספק תחושת ביטחון שיאפשר להתחיל לפרום את הקשרים הסבוכים שהביאו לתוצאות הקשות, משום שתמיד מדובר בהרבה יותר מתהליך בר צעד אחד. על מנת לחזור לאחור ולתקן את מה שנעשה, נדרש יחס עדין, התחשבות בכל המעורבים, וכן שיתוף כמה שיותר נרחב של כל אדם הרלוונטי לנער עצמו.

הדרך להצלחה לא תמיד ברורה ממבט ראשון, ולכן אחד הרכיבים החשוב של טיפול וסיוע לבני נוער במסגרת המכון הכח לשנות הוא יכולת לעשות בדיקה עצמית, להעריך את התוצאות שהתקבלו וגיבוש המלצות להמשך טיפול יעיל ומוצלח עד לקבל התוצאה הרצויה – אדם צעיר בעל חוסן נפשי ויכולת להכיל את עצמו ואת טעויות העבר שלו, בדרך לעתיד הרבה יותר מוצלח ורגוע.